Gjær, antibiotika og fedme

January 27, 2017

Forsker og biolog Salamati Saideh ved Senter for fedmeforskning på St. Olavs Hospital kom med noen spennende funn i 2014.  Hun hadde gjort studier på at brødgjær kanskje kunne øke vekten hos en del mennesker.

 

Ideen til forsøket var at Salamati Saideh hadde vært i Frankrike og sett hvordan bønder brukte brødgjær for å fete opp dyrene. - Jeg tenkte at dersom gjær kan økte vekta hos dyr som gris, ku og fisk, kan det samme forekomme hos oss mennesker som spiser store mengder om dagen, i form av gjær fra brød, forteller Salamati til Dagens Medisin. (https://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/01/15/kobler-brodgjar-og-fedme/) 

 

Brødgjær har bønder i mange EU-land brukt på kjøttdyr etter at det ble forbudt i 2006 å bruke antibiotika i fôret.  Antibiotika ble brukt for å øke opptaket av næring og raskere vektøkning.   Fortsatt er det lov å bruke antibiotika i fôr i USA

 

- Vi vet ennå lite om andre mikroorganismer, som for eksempel sopp, sier forsker og biolog Salamati Saideh. Biologen peker på at brødgjæret (gjærsopp) stadig utvikles for å bedre hevingsevnen, og at en sideeffekt er at den blir en sterkere mikroorganisme som danner flere enzymer som kan bryte ned maten bedre. Celleveggen til brødgjær kan også fungere som antibiotika ved at den er bakteriedrepende, og den kan dermed ha en svak antibiotisk effekt.

- Industriframstilt brødgjær kan bryte fiber ned som sukker. Vi tror vi spiser sunt, men det blir usunt for oss på grunn av måten maten brytes ned, sier Salamati til Dagens Medisin.

 

FIRMICUTES ELLER BACTERIODETES

 

En annen spennende observasjon mange forskere nå deler – slike som amerikanske David Perlmutter  (Forfatter av boken: SUNN TARM KLART HODE) er våre to store bakteriekolonier – Firmicutes og Bacteroidetes. Hvis du har flere Bacteriodes bakterier i tarmsystemet ditt – vil du antageligvis være slank. Men hvis overvekten består av Firmicutes bakterier vil du antageligvis også være overvektig. Poenget er også da hva du mater disse bakteriene med. Kjører du på med mye gjær, sukker og antibiotika – bygger du Firmicutes kolonien. Velger du derimot mer fiber og prebiotika bygger du Bacteroidetes familien.

 

Valget er altså ditt.

 

Derfor er også Marksets-brødmix spennende for alle som sliter med overvekt og en vanskelig fordøyelse. Fordi i denne brødmixen finnes det ikke noe brødgjær – bare massevis av helsebringende fiber og prebiotika som bygger Bacteroides kolonien. Havre er et av naturens beste prebiotika-produkter – som betyr at man bygger opp en god og sunn tarm og et godt hjerte.

 

Prebiotika er ufordøyelige karbohydrater (visse typer fiber) som stimulerer vekst av de gunstige bakterier som finnes i tykktarmen, og resulterer i en forbedring av helsen. Men denne type mat vil du også kunne redusere kreft i tykktarmen.

 

PREBIOTIKA, PROBIOTIKA OG ANTIBIOTIKA

 

Men hva er forskjellen på prebiotika, probitotika og antibiotika?

Prebiotika er maten til probiotika. Probiotika er levende bakterier som har ulike helsefremmende egenskaper. Antibiotika er et fellesnavn for produkter som dreper og hemmer vekst av bakterier. Den mest kjent antibiotika er penicillin – som det finnes mange slag av. Penicillin er altså en muggsopp – en penselmuggsopp. Det å bruke denne muggsoppen rett mot ulike sykdommer eller bakterieinfeksjoner har i vår moderne tid økt vår levealder og bidratt til bedre folkehelse.

 

Problemet i dag er at denne vellykkede «vidundermedisinen» brukes til svært mye og i så store doser – at mange av våre bakterier blir resistente mot medisinen eller soppen. Dessuten gir den mange andre negative bivirkninger. Ikke bare dreper antibiotika de farlige bakteriene, men kan også ødelegge de gode bakteriene. Vi skaper kluss for våre beste venner – nemlig våre bakterier.

 

Den store bruken av antibiotika kan også være årsaken til at mange sliter med fordøyelsen –fordi man har ødelagt de gode bakteriekoloniene. Det betyr at man får mindre hjelp til å fordøye maten slik man ønsker det i tarmsystemet.

Den gode nyheten er likevel at du kan bygge opp igjen en god bakteriekoloni ved å spise lurt. Da er vi tilbake til blant annet ved å spise prebiotika mat – som for eksempel havre, syrnede melkeprodukter og honning. Men også gjæret eller fermentert mat inneholder mye prebiotika – og kan ha store helsegevinster og bygge opp vår tarmflora.

 

MARKSETS BRØDMIX SYRNES/GJÆRES  UTEN BRØDGJÆR

 

Når du legger korn og frø i vann – så starter du både en spiring og en lett form for fermentering/gjæring. Det er også det som skjer med Marksets Brødmixer, når du legger det i vann noen timer eller natten over. Det finnes nemlig en liten mengde gjærceller utenpå skallet til korn og frø helt naturlig. Det er imidlertid så lite at du ikke vil få brødet til å heve. Dessuten er det ikke gluten i vår Marksets brødmixer - som er den andre grunnen til denne type «flatt» brød ikke vil bli luftige.

Men du har startet en helt naturlig gjæringsprosess – som gjør at næringsstoffene lettere tas opp og du fôrer også dine gode bakterier – Bacteroidetes-familien - i din mage.

 

Det enkle er gjerne det beste.

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Siste Innlegg
Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

©2016 LEVEKRAFT Design JonnaDesign