Noen erfaringer fra Norges beste idrettsutøvere

October 3, 2018

 

Fredag den 28. september hadde vi en samling med noen av norges beste utholdenhetsutøvere. Her var norgesmestere, verdensmestere og vinnere av Norseman, Ironman og Birkebeinerittet. De representerer orientering, sykkel og triathlon. Og felles for dem alle er at de er blitt begeistret for Marksetbrødet.

 

På slike samlinger ønsker vi å hjelpe og motivere hverandre til:

1)  Å prestere beste mulig

2)  Å bygge god helse

3)  Være god forbilder for sunn folkehelse i idretten

 

HVA SNAKKET VI OM?

 

Hovedhensikten med slike samlinger er å dele erfaringer fra eget liv og idrettsgrenen man er i. Det er alltid mye vi kan lære av hverandre. Her er noen interessante erfaringer:

 

Flere av utøverne hadde på slutten av junioralder og begynnelsen av senioralder ofte slitt med stadige forkjølelser, betennelser, stinne ben eller en trøblete mage. De fortalte at de gikk på et typisk norsk idrettskosthold med mye raske karbohydrater (pasta, brød, poteter, ris og energidrikker). Det handlet ofte kun om å få i seg nok energi og nok mat.

 

Erfaringene var at da de byttet om til et mer fettrikt kosthold eller matvarer som inneholdt mer hele korn, frø og grønnsaker så forsvant flere av problemene. Noen av utøverne hadde også bare byttet ut vanlig kjøpebrød med Marksetbrødet som basis-brød og opplevd en stor forandring.

 

Spesielt innen triathlon-miljøet og i noen profesjonelle sykkellag - som for eksempel Team SKY - så har man vært opptatt av å spise langt mer proteinrik og fettrik mat enn det som har vært vanlig. Og vi snakker da om å spise mer av tradisjonell mat som grønnsaker, fisk, egg, grovt brød, grøt og nøtter.

 

ANDRE ERFARINGER

 

Flere av utøverne opplever at det er lettere å trene etter å ha spist Markset-brødet. Det ligger bedre i magen. Erfaringene er også at de kan trener lenger uten å fylle på. Det er mat som er enkel å ha på baklomma eller å ha med seg på tur.  Det er hyggelige at de synes at brødet smaker veldig godt og at det er økologisk.

 

HVORFOR VIRKER MARKSETBRØDET?

 

Det er sannsynligvis kombinasjonen av tilberedelse og innhold av næringsstoffer, som gjør at Marksetbrødet fungerer så godt. Det at brødmiksen legges i vann gjør at vi løser opp fytinsyren og setter i gang en lett fermenteringsprosess. Det betyr igjen at vi hjelper fordøyelsen til lettere å ta opp næringsstoffer.

 

Cellenes forbrenningsovner, mitokondriene, bruker både karbohydrater og fett for å danne energi (ATP) til kroppens ulike arbeidsoppgaver. Karbohydrater brenner raskere enn fett. På den ene siden vil karbohydrater kunne gi større effekt på kort sikt, men karbohydrater vil også lettere kunne påføre cellene"gnistskader" enn fettforbrenning. Nå er naturlig og hel mat satt sammen så viselig at den inneholder antioksidanter som "fanger" disse "gnistene".  Dette er de enkle grunnene til at man blir anbefalt å spise mest mulig naturlig og hel mat - som ikke er prosessert eller for mye omdannet.

 

 

Havre og frø - som er hovedingrediensene i Markset brødmiks - inneholder både mye fett og langsomme karbohydrater  og gir med det en gunstig forbrenning. Det betyr både at energien varer lenger og det blir mindre "gnister" fra forbrenningen. Frøene og kornet fra Marksets Brødmiks inneholder dessuten mange gode antioksidanter og vitaminer som demper betennelser  og styrker immunforsvaret.

 

 

RIKT PÅ FIBER

 

Marksets brødmiks inneholder også svært mye fiber gjennom havre, frø og psyllium. Fiber koster og renser tarmsystemet, slik at man får en bedre fordøyelse. Det andre som er svært spennende med fiber (som er ufordøyelige karbohydrater), er at det gir et mer stabilt og jevnt blodsukkernivå. Og det tredje  - som kanskje er det mest interessante - er at fiber er mat for våre bakterier i tarmen. Disse bakteriene hjelper tarmen med å ta opp næringsstoffer. Spesielt i tykktarmen har disse bakteriene en viktig funksjon med å omdanne fiber til kortkjedete fettsyrer (blant annet smørsyre) som er den beste næringen for cellene i tykktarmveggen, men også som energikilde til mitokondrier i hjernen (spesielt for læring/hukommelse). Det at vi gir våre tarmbakterier riktig og god mat, vil blant annet kunne forebygge utvikling av tykktarmskreft og demens. 

 

Det kan også være en fordel for våre bakterier at maten vi spiser er mest mulig økologisk. Det vil si at det brukes mest mulig organisk materiale og biologisk mangfold i jordbruk og husdyrhold. Og slik tarmen vår er avhengig av et økologisk mangfold - slik er også jordsmonnet avhengig av et økologisk mangfold for å være mest mulig friskt og motstandsdyktig. Det handler om å skape de gode kretsløpene både i det lille og i det store. 

Ofte er det de minste blant oss som er de største velgjørere for en god helse og et godt jordsmonn. De ligger ofte skjult i jorden, skjult i maten eller skjult i tarmen. Men som i alt liv - må det være en balanse - både i det skjulte og i det synlige. Et mangfoldig landbruk - som satser på et sunt jordsmonn - vil også være den beste karbonfanger i en tid hvor vi er svært opptatt av klimaforandringene. (Denne tegningen er hentet fra Fagbladet Økologisk Landbruk.)

 

Vi kan alle gjøre vår lille del for å skape gode prestasjoner, god helse og en sunn jord. En måte å gjøre det på er dele våre erfaringer. Derfor en stor takk til utøverne som delte sine erfaringer på denne samlingen: Hans Christian Tungesvik, Kamilla Olaussen, Gaute Steiwer, Erik Nordsæter Resell, Emilie Moberg, Sondre Kristiansen, Jonas Orset og Kari Flottorp Lingsom.

 

 


 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Siste Innlegg
Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

©2016 LEVEKRAFT Design JonnaDesign